søndag den 22. februar 2015

Ny transportabel transducerstang

Gennem tiden har jeg haft et par forskellige transducerstænger, bla. TiteLok og en custom-made, og udfra disse formuleret egenskaber, der kendetegner en god, transportabel transducerstang til mit fiskeri:

Mit fiskeri foregår fra foreningsbåde og det kræver fleksibilitet af montering af ens transducerstang. Foreningsbådene rundt omkring på Sjælland er meget forskellige i fribordshøjde, rælingens bredde og vinkel ift. vandoverfladen. Dette kræver en transducerstang, som både har et rimelig bredt påspændingsgab for overhovedet at kunne komme over rælingen. Monteringen skal desuden være stærk, så den ikke falder af under moderate hastigheder, som når man søger efter nye fiskepladser eller søger efter fisk under pelagisk vertikalfiskeri. Dette afgøres af spændoverfladens areal og materiale samt den spændkræft, som det er muligt at spænde med. Desuden skal selve stangen kunne vinkles, for at få en vinkelret placering af transducerne uafhængig af rælingens vinkel.

Det er lykkedes mig at finde og købe en udemærket kandidat, der burde have disse egenskaber:
SKRUBBES Edelstahl Speed Geberstange V2 er, som navnet antyder, tysk kvalitet i rustfrit stål. Stangen har et spændgab på 10 cm. og en længde på 110 cm. Hele herligheden virker utrolig robust, så jeg håber, at den også vil fungere godt på søen. Transducerstangen er desuden et perfekt match med samme mærkes dobbelte transducerbeslag til Lowrances transducere, som jeg har skrevet lidt om her.

SKRUBBES Edelstahl Speed Geberstange V2

Transducerstangen er købt hos tyske Angel-Schlageter og koster omkring 900 kr. + fragt, hvilket jeg synes er meget rimeligt. Det skal dog nævnes, at jeg har haft problemer med deres PayPal, så jeg fik over mail aftalt almindelig bankoverførsel, hvilket er normalt er lidt risky, og det gik, som altid, smertefrit. Jeg har tre gange tidligere bestilt fra Angel-Schlageter og betalt med bankoverførsel. Service er god med hurtige svar på engelsksprogede mails.

Her lidt billeder af transducerstangen med den dobbelte transducerholder.

Spændbeslaget med kraftigt stjernespændhåndtag.
Mulighed for vinkling- og dybdejustering.
Gummispændplade og fleksibel påspændingsknob.
Den dobbelte transducerholder monteret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar