tirsdag den 10. september 2013

7-9-13 i Sverige

Sidste weekends planlagte hvar-tur på Øresund blev desværre aflyst pga. dårligt vejr, så det var efterhånden lang tid siden teamet sidst havde været ude.

Mens det meste af Danmark var i oprør over datoen 7-9-13, fik jeg lige tid til en fisketur i det svenske. Vejrudsigten havde lovet en del vind, så valget faldt på en mindre sø, som jeg efterhånden har besøgt en del gange. Den holder godt med fisk, men der kan være langt mellem de store eksemplarer.

Jeg kørte tidligt om morgenen inden solen var stået op, hvilket resulterede i, at jeg mødte 2 vildsvin, som gik og rodede rundt på en mark lige op til vejen. Det er anden gang i år jeg møder disse fascinerende dyr på vej til søen. Vel fremme ved søen opdager jeg, at vandstanden er så lav at rampen næsten er helt fri af vandet. Det giver lidt problemer med søsætningen, så jeg ender med at bakke bilen næsten ud i søen og så går det lige præcis.

Resolut hug af fin fisk på lavt vand

Fiskeriet starter lidt trægt. Jeg har ligesom de sidste par gange en 8” Westin TwinTeez for enden af linen. Denne gang i farven ”Bass Orange”, men da de 2 første pæne ekkoer bliver skræmt af jiggen, skifter jeg til min personlige favorit farve ”Old Gold”. Næste ekko stiger resolut og hugger; en fin fisk omkring 2 kg, så er dagen ligesom i gang.

Op af formiddagen kommer der en del andre både på søen. På et tidspunkt er jeg omgivet af 3 fine Quintrex både, heriblandt en af de mere kendte gösfiskere fra det svenske blogmiljø. Det tager jeg som et godt tegn. Jeg havde ikke forventet at møde de ”professionelle” på denne lille sø.
Et par proffer i Quintrex'ere.

De fleste ekkoer er mindre fisk, men pludselig dukker et af de bedre op på skærmen! I første omgang reagerer fisken overhovedet ikke på jiggen, så jeg må rundt og finde den igen. Denne gang følger den med og efter lidt betænkningstid hugger den. Dagens største gös er en realitet 4,2 kg. vejer den inkl. vejeposen, så det er vel omkring de 4 kg. uden pose. Den måles til 68 cm. inden den returneres.
Dagens største returneres

Hug over 15 m. vand.

Omkring kl. 13 blæser det efterhånden så meget, at jeg vælger at give op.
Dagens samlede resultat blev 5 gös med 4 kg og 2,6 kg som de største, de øvrige fisk var 1,5 - 2 kg. og jeg mistede desværre også et par stykker. Alt i alt en godkendt tur, hvor jeg fik øvet mig yderligere på det pelagiske fiskeri. Det var også interessant at se, hvordan svenskerne praktiserer fiskeriet. En af de markante forskelle er, at de sejler meget hurtigt, når de søger efter fiskene. Jeg vil gætte på 3+ knob, jeg selv ligger kun omkring de 2 knob. Det kræver nok lidt mere erfaring eller motorkraft at styre tilbage over ekkoerne ved den høje hastighed - men dækningsgraden af vand er markant større, hvilket i sidste ende må give flere fisk i båden. Så måske man selv skulle prøve at give motoren lidt mere gas næste gang! :) Teamet klør på med det pelagiske!

En af dagens lyspunkter.
Endnu en omkring de 2 kg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar