søndag den 24. marts 2013

Custom-made transducerstang

Jeg har endelig pensioneret min aluminiums TiteLok-transducerstang, som har fulgte mig mere eller mindre trofast gennem 8 år. Selve transducerstangen var blevet skæv og dens gab på rælingsspændingen på kun 5,5 cm., hvilket ikke så sjældent gav problemer med at kunne gabe over foreningbådenes rælinger, og stangens længde på kun 70 cm. har altid irriteret mig. Rælingsspændingen var heller ikke særlig solid, da den tit blev presset ud af vinkel, hvis man sejlede lidt friskt med elmotoren...

Så med inspiration fra det svenske Fiske-Feber og en meget hjælpsom samt metalkyndig svigerfar er min custom-made transducerholder blevet til. 

Transducerstangen i al sin fabelagtighed.

Selve konstruktionen er ikke rocket science, men ekstremt solid: En rustfri metalstang er blevet bukket 45 grader i den ene ende og to huller boret i den anden og min dobbelte-transducerholder skruet fast. Rælingspændingsbeslaget er lavet af en kraftig metal skruetvinge, hvor en metalplade er svejset på. På metalpladen er så svejset et metalrør, hvor metalstangen passer ned i. I røret er boret to gevind til bolte med fløjskruer. Disse bolte kan spændes ind på metalstangen, så man kan fiksere transducerstangen i den ønskede dybde. 

Zoom-in på rælingspændingsløsningen.

Løsningen er lidt grov og tung, men jeg er sikker på at det vil afhjælpe de problemer, som jeg havde med min gamle TiteLok. Metalstangen er 110 cm. så den burde kunne anvendes på joller med meget højt fribord samt brede rælinger (optil 30 cm.!) og test af spændingsstyrken var meget høj, så jeg tror at den vil kunne holde positionen i vandet, selvom man sejler rask til. 

Mht. det fremtidige fiskeri: Teamet har to pladser på en Øresund-turbåd 2. påskedag, så vi igen kan jage Sundets skæggede røvere. Rapport om turen kommer!

Ellers kan vi se i den meterologiske krystalkugle, at vejret efter påske skulle begynde at lugte lidt af det forsømte forår - endelig! Vi er klar, når isen bryder! :)

Ingen grund til sure miner, når vandet er blødt!

2 kommentarer:

  1. Den er supersej. Har godt læst om den i den nu hedengangne :-(
    danske version af fiske-feber. Har selv spekuleret meget på om den var værd at kaste sig over:-) håber du lægger yderligere kommentarer på din blog, når du får prøvet den af i praksis:-)
    Bedste hilsner og knæk og bræk
    Jacob

    SvarSlet
  2. Hej Jacob,
    Jeg kommer med en anmeldelse af systemet, når vandet er blevet blødt og jeg har været ude med den et par gange.
    Knæk og bræk til dig! :)
    Mvh. /Nils

    SvarSlet